torstai 23. syyskuuta 2010

Kuohuja

Olin taas kirjoituspiirissä. Oli aika takalistoa puuduttavaa kuunnella tietoa siitä, miten voidaan antaa hyvä palaute ja miten kirjoittaa projektiomallisesti. Tiedän nuo asiat jo. Vain runoja en kirjoita projektiomaisesti. Kaiken huipuksi kun ohjaajamme heitti, että voisimme perustaa uuden uskonnon ja opettaja voisi olla ylipapitar, shamanistista elämäntapaa harjoittava mies kurssiltamme sanoi vakavaan sävyyn että "nainen ei voi olla pappi, vain parantaja". Kihisin kiukusta. Wiccassa kunnioitetaan luonnossa ja itsessä jumalatarta, ja jos vain haluaa, voi pitää itseään ylipapittarena! Vihaan sovinisteja.

Olen siis feministi. Jos kuulen jotain naista alentavaa, niin niskakarvani nousevat pystyyn. Tänään junassa menomatkalla Leppävaaraan lähelle minua istui tummaihoinen mies, joka nojautui hieman suuntaani ja yritti suomeksi "hei" ja "moi". En kuitenkaan halunnut osoittaa kuulleeni, sillä minulla on suuria ennakkoluuloja tummaihoisia miehiä kohtaan erään ystäväni kokemusten (ja parin omanikin) takia. Tuli mieleen, että yrittikö mies minua, koska olen a) nainen, b) ylipainoinen, c) yksin? Joka tapauksessa aloin lukea kirjaa Naisen salaiset voimat - henkinen näkemys naiseudesta, kirjoittanut Helena Luukkonen. Pääsinkin junassa sen loppuun. Siinä kirjassa on pari hyvää näkemystä kuun, kuukautisten ja naisten yhteenkuuluvuudesta.

Kohta otan uunista puolukkapiirakan ja murutaikinakeksit ja laitan suklaateetä. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti